Macam Mana Nak Gunakan Duit KWSP Akaun 2 Untuk Beli Rumah?

Macam Mana Nak Gunakan Duit KWSP Akaun 2 Untuk Beli Rumah?

Anda tahu tak yang caruman Akaun 2 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) boleh dikeluarkan untuk membiayai pinjaman perumahan? Kami sediakan semua langkah untuk anda ambil bagi membeli rumah idaman. Jom baca!
EPF, KWSP, buy house, buy property, finance, housing loan, pay loan, purchase a property
 

Bila ada rancangan nak beli rumah, kemampuan tu boleh jadi satu batu penghalang yang besar untuk anda memiliki rumah kat Malaysia ni.

Pinjaman bank tu kiraĀ macam wajib untuk diambil (lagi-lagi kalau dah tak ada duit yang banyak kan), tapi ada lagi satu sumber simpanan yang anda boleh korek sebagai wargenegara atau penduduk tetap kat Malaysia!

Apakah itu?Ā Anda boleh keluarkan duit Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP / EPF)!Ā Terus rasa macam untungnya selama kerja ni carum duit KWSP kan?

Kalau rasa nak keluarkan duit KWSP tapi tak tahu macam mana caranyaā€¦ kami akan jelaskan semuanya supaya anda boleh gunakan simpanan KWSP untuk biayai rumah dan bayar pinjaman rumah!

 

Langkah 1: Tentukan duluĀ macam mana nak guna duit KWSP

1.1) Faham dulu simpanan KWSP niĀ macam mana

Duit KWSP yang ada tu dibahagi pada dua akaun. Akaun 1 untuk masa bila anda bersara, tapi kalau nak guna untuk biayai rumah boleh la guna dari Akaun 2.

Duit dalam Akaun 2 tu boleh dikeluarkan untuk sebab tertentu, macam kat bawah ni:

  • Beli/bina rumah pertama (atau kedua; dengan syarat rumah yang pertama dah dijual, atau dalam proses nak dilupuskan). Kalau nak beli hartanah guna Akaun 2, anda kena tunjuk bukti yang dah bayar bayaran tempahan (booking fees) dan downpayment, sekali dengan yuran peguam dan duti setem untuk SPA.
  • Kurangkan atau tebus balik pinjaman untuk rumah pertama atauĀ kedua.
  • Tolong pasangan kurangkan atau tebus balik pinjaman rumah si dia.

akaun-kwsp-1

1.2) Lepas tu, apa amaun yang boleh dikeluarkan?

Pembelian IndividuPembelian bersama dengan pasangan, ahli keluarga terdekat atau individu lain
(Harga SPA – Amaun Pinjaman) + (10% dari Harga SPA)

ATAU

Semua simpanan dari Akaun 2

(Harga SPA – Amaun Pinjaman) + (10% dari Harga SPA)

ATAU

Semua simpanan dari Akaun 2 pembeli-pembeli yang berkaitan, tertakluk pada jumlah pengeluaran maksimum yang ditetapkan

Pinjaman Perumahan Penuh DiluluskanPembiayaan Sendiri
10 % dari Harga SPA

ATAU

Semua simpanan dari Akaun 2

Harga pembelian ditambah lagi dengan 10% dari harga pembelian

ATAU

Semua simpanan ahli yang berkaitan dari Akaun 2

 

Langkah 2: Semak kelayakanĀ anda

Ni kelayakan-kelayakan yang anda kena ada:

  • Warganegara Malaysia; atau
  • Warganegara Malaysia yang pernah membuat Pengeluaran Meninggalkan Negara sebelum 1 Ogos 1995 dan dah pilih untuk menyumbang balik pada KWSP; atau
  • Bukan Warganegara Malaysia yang:
    • Dah jadi ahli KWSP sebelum 1 Ogos 1998.
    • Dah dapat status penduduk tetap (PR) Malaysia.
  • Belum sampai umur 55 tahun masa KWSP terima permohonan anda.
  • Kena ada baki simpanan minimumĀ RM500 dalam Akaun 2.
  • Hartanah yang nak dibeli tu untuk kediaman je.
  • Permohonan kena buat dalam masa 3 tahun lepas tandatangan SPA.

 

Langkah 3: Sediakan semua dokumen

Ni semua yang anda kena pastikan ada, dan kesemuaĀ borang tu kena isi dengan lengkap:

  • Borang pengeluaran KWSP [Borang KWSP 9C(AHL)].
  • Salinan original SPA.
  • Salinan pengenalan (myKad atau passport).
  • Salinan surat kelulusan pinjaman dari pembiaya anda.
  • Info akaun bank, dalam bentuk buku simpanan atau penyata bank.
  • Bukti perhubungan
    • Ini untuk pembelian bersama yang melibatkan pasangan anda atau keluarga terdekat, ibu bapa atau adik-beradik. Untuk pembelian bersama dengan saudara terdekat, anda kena hantar sekali surat penerangan untuk beritahu kenapa buat pembelian bersama tu.

 

Langkah 4: Mohon pengeluaran melalui i-Akaun

Sekarang kan era digital, jadi pada yang suka buat semua bendaĀ online, nak mohon untuk pengeluaran ni pun boleh buat online juga, hanya guneĀ i-AkaunĀ dengan KWSP.

Kalau belum daftar lagi, sila ikut langkah-langkah di bawah ni:

  1. Daftar i-Akaun kat mana-mana kiosk atau kaunter KWSP yang berdekatan. Nanti anda akan dapat ID pengguna dan kata laluan sementara.
  2. Dalam masa 30 hari, pergi ke laman webĀ http://www.kwsp.gov.my/ms/. Tekan pada ā€œLog Masukā€ kat sebelah atas kanan dan pilih ā€œAHLI (I-AKAUN)ā€.

kwsp-beli-hartanah4

  1. Masukkan ID pengguna yang dapat masa daftar tu pada ā€œID PENGGUNAā€. Lepas itu tekan ā€œTeruskanā€.

kwsp-beli-hartanah5

  1. Masukkan kata laluan yang dapat masa daftar pada ā€œKata Laluanā€.Ā Lepas itu tekan ā€œLog Masukā€.

kwsp-beli-hartanah6

  1. Lepas tu anda akan nampak Terma & Syarat dia. Pilih ā€œSetujuā€ dan tekan ā€œTeruskanā€.
  2. Page seterusnya ialah ā€œPengaktifan i-Akaunā€ yang mana kena letak kata laluan sendiri. Untuk tujuan keselamatan, kena juga pilih gambar dan ungkapan rahsia. Pastikan anda ingat dua-dua benda ni tau (sangat penting sebab nakĀ pastikan yang anda login pada laman web yang betul, bukannya laman web KWSP yang palsu).
  3. i-Akaun anda sudah beres!

Bila dah daftar masuk, pergi ke page ā€œWithdrawalā€ dan tekan pada ā€œNew Applicationā€ untukĀ memulakan proses permohonan.

 

Macam Mana LagiĀ Anda Boleh Guna Akaun 2 Untuk Hartanah

1) BayarĀ Ansuran Bulanan Pinjaman Perumahan

AndaĀ boleh juga guna Akaun 2 tu untuk bayar pinjaman rumah tiap-tiap bulan.

Bayaran ni akan ditolakĀ secara automatik dan anda boleh pilih samada nak bayaran bulanan tu bayar terus pada bank, ataupun masuk dulu dalam akaun peribadi.

Untuk ansuran ni, kena hantar borang baki pinjaman rumah terkini dengan semua dokumen yang diperlukan.

Satu benda kena ingat, bila dah start bayar ansuran guna Akaun 2, lepas setahun baruĀ anda boleh batalkan bayaran automatik tu.

2) Tingkatkan Kuasa Pinjaman Anda

akaun-kwsp-3

Bab ni sangat membantu kalau nak kena tunjuk pada bank yang anda ada gaji yang tinggi, jadi boleh la dapatkan pinjaman hartanah yang lebih banyak.

Caranya adalah dengan menggunakan kemudahanĀ Pengeluaran Perumahan Fleksibel.

Bolehlah mohon pada KWSP untuk tolak siap-siap berapa banyak yang anda nak daripada duit KWSP yang dapat setiap bulan ke dalam Akaun Pengeluaran Perumahan Fleksibel tu.

Duit simpanan yang ada dalam akaun tu akan dikira sebagai gaji anda, dan akan membantu melayakkan anda untuk memohon pinjaman lebih tinggi.

Apa-apa pun anda nak buat dengan duit KWSP tu, pastikan dah fikir masak-masak ye. Jangan main guna je kalau tak perlu sebab duit tu akan membantu juga masa hari tua.

Kalau masih rasa macam ragu-ragu je dengan proses ni atau tak pasti macam mana anda nak keluarkan duit KWSP tu, boleh hubungi:

Maka dengan itu, selesai sudah panduan ringkas tentangĀ cara anda nak keluarkan duit simpanan KWSP untuk beli rumah. Jadi, apa lagi, pergi semak terus berapa bakiĀ caruman andaĀ dalam akaun tu. Cukup tak nak beli rumah?

Open chat
%d bloggers like this: